Runflat banden en normale banden: wat zijn de belangrijkste verschillen?

Wat is het verschil tussen normale banden en Runflat banden? Beide hebben hun voordelen – afhankelijk van jouw rijstijl, voertuigtype en veiligheidseisen. Bij Wheels Direct helpen we je de juiste keuze te maken.

Wat zijn Runflat banden?

Runflat banden zijn speciaal ontworpen om bij drukverlies (lekke band) nog door te kunnen rijden voor een beperkte afstand (vaak 80 km bij max. 80 km/u). Dit kan door een speciale vulling in de band. 

Voordelen Runflat

- Geen direct gevaar bij lekke band
- Doorrijden naar veilige locatie of garage
- Geen reservewiel nodig
- Standaard bij veel premium modellen

Nadelen Runflat

- Meer rijgeluid, stugge wegligging, meer verbruik
- Duurder in aanschaf
- Bij een lekke band kan deze niet gerepareerd worden met bijvoorbeeld een prop door de speciale RFT laag. Dit betekend dus een nieuwe band, en in veel gevallen 2 nieuwe banden. Anders wijkt het profiel teveel af aan dezelfde as.

Voordelen normale banden

- Comfortabeler rijgedrag (voornamelijk minder stug, minder geluid)
- Goedkoper in aanschaf
- Grotere keuze in merken en maten
- Vaak lichter = lager verbruik
- Reparatie mogelijk met bijvoorbeeld een prop

Nadelen normale banden

- Als de voorkeur is om meer gevoel te hebben in de auto qua wegligging, is runflat beter
- Bij een lekke band direct stoppen
- Reserve wiel, reparatieset nodig of wachten op de wegenwacht

TPMS en RDCI sensoren

Voor runflat banden zijn druksensoren in de wielen vereist. Dit moet een optie zijn op de auto zelf. Zo ontvangt de auto direct een melding bij drukverlies, en kan je concreet uitlezen hoeveel bar er nog in de lekke band zit om nog verder te rijden. Wij kunnen je hierbij helpen. Lees hier meer informatie.

Onze tip

Runflat is ideaal als jouw auto daar standaard op staat, maar overstappen op normale banden kan aantrekkelijk zijn voor comfort en prijs. Wij adviseren je graag op basis van jouw auto én rijgedrag. Dit is echt afhankelijk van je type auto en de wens. Wij hebben veel ervaring in deze keuzes waardoor wij gericht kunnen adviseren.

Twijfel je wat voor jouw situatie de beste keuze is? Neem vrijblijvend contact met ons op – wij helpen je direct verder.

Hoe herken je Runflat banden?

Runflat-banden zijn ontworpen met verstevigde zijwanden die je zelfs bij lekkage nog enige afstand kunnen laten rijden. Deze herken je vaak aan specifieke zijwandmarkeringen. Deze verschillen per merk:

Bridgestone:

ROF

RFT

RSC

Continental:

SSR (Self Supporting Runflat)

Dunlop:

ROF

DSST (Dunlop Self-Supporting Technology)

Goodyear:

ROF

EMT (Extended Mobility Technology)

Michelin:

ZP (Zero Pressure)

Pirelli:

RSC (Run-Flat System Component)
Let op: soms ook zichtbaar als “Run Flat” op de wang van de band.

Hankook:

HRS

Een ‘B’ aan het einde van het productnummer (bijv. K115B)

Yokohama:

ZPS

Vaak is een Runflat ook te voelen aan het gewicht en de stevigheid van de band


Veelgestelde vragen (FAQ)

        **Wat gebeurt er als een Runflat band lek raakt?**

Er komt een melding in je auto dat de band lek is. Je kunt nog zo'n 80 km doorrijden bij maximaal 80 km/u – ideaal voor noodgevallen.

       **Kan ik Runflat en normale banden combineren?**

Nee, dit wordt afgeraden. De auto reageert dan onvoorspelbaar bij drukverlies.

       **Zijn Runflat banden duurder?**

Ja, meestal wel. Maar ze bieden extra veiligheid en gemak, vooral bij lange ritten of in afgelegen gebieden.