TPMS / RDC(I) sensoren – alles wat je moet weten

Wat doet een TPMS- of RDC(I)-sensor?

TPMS staat voor Tire Pressure Monitoring System – een elektronisch systeem dat continu de bandenspanning meet. Het systeem waarschuwt je via het dashboard als een band te zacht is. Dit verhoogt niet alleen de veiligheid, maar zorgt ook voor minder slijtage en lager brandstofverbruik. Onder TPMS heb je 2 opties qua systeem:

Indirect meten
RDCI staat voor Reifendruck Control Indirect (vaak gebruikt door Duitse automerken zoals BMW en Audi). Dit is een indirect systeem dat geen sensoren in de band gebruikt, maar via het ABS meet of een wiel sneller draait dan de rest (een indicatie van spanningsverlies). Dit komt veel voor bij Audi, Volvo en oudere modellen auto's voor 2012.

Heb ik dit?
- Je kan in het automenu niet de bandendruk per wiel letterlijk aflezen in BAR
- Je hebt rubberen ventielen in plaats van aluminium


Direct meten

RDC (Reifendruck Control) is een aanduiding die gebruikt wordt door bijvoorbeeld BMW en verwijst naar een direct TPMS-systeem – dus met sensoren in de velg die de bandenspanning meten en doorgeven aan de boordcomputer. Je hebt in dit geval specifieke sensoren in de velgen nodig. Dit zit in het ventiel verwerkt. Een juiste keuze is cruciaal omdat de auto alleen de sensor pakt met de juiste code en frequentie. Wij kunnen je hierbij helpen.

Heb ik dit?
- Je kan in het automenu letterlijk de bandendruk per wiel aflezen in BAR
- Je huidige set wielen heeft aluminium ventielen i.p.v. rubberen. LET OP: Er zijn ook sensoren met rubber ventiel in omloop, vooral bij volvo. Dan is het punt hierboven leidend.

Waarom zijn TPMS-sensoren verplicht als je auto dit systeem heeft?

Sinds november 2014 is TPMS verplicht voor alle nieuw geregistreerde auto’s in Europa. Als jouw auto met TPMS is uitgerust, moet dit systeem ook goed werken – anders riskeer je:

⚠️ APK-afkeur

🛠️ Dashboardwaarschuwingen die continu aan blijft

🔧 Geen veiligheid bij lekke of zachte banden

Gebruik je een wielset zonder werkende sensoren? Dan werkt het TPMS-systeem niet meer zoals bedoeld. Daarom zorgt Wheels Direct ervoor dat al onze sets met TPMS (indien nodig) worden geleverd – voorgeprogrammeerd en werkend.

TPMS foutmelding

Verschillen in sensoren: frequentie, pasvorm en toepassing

Niet elke sensor past op elke auto. Let bij het kiezen op:

-Frequentie: 433 MHz is gangbaar in Europa, 315 MHz in andere regio’s

-Programmeerbaarheid: sommige sensoren zijn universeel programmeerbaar, andere niet

-Pasvorm en ventieltype: metalen ventiel, rubber ventiel of OEM-variant

-Merkcompatibiliteit: VAG, BMW, Mercedes, Renault enz. vereisen vaak specifieke protocollen

Wij adviseren je graag over welke sensor geschikt is voor jouw auto – ook als je een gebruikte set koopt.

Extra info en handige tips

-Batterijduur van TPMS-sensoren is gemiddeld 5–7 jaar

-Sensoren moeten vaak herkend worden na wissel of reset. Dit gaat meestal via:
Auto menu - Auto instellingen/Auto status - Bandenspanning instellingen - Reset uitvoeren (indien nodig aangeven wat de bandenmaat en type band het is)

-Niet alle universele sensoren werken op elk voertuig – wij zorgen voor de juiste match

-Een set zónder TPMS op een auto mét systeem = afkeur bij keuring en dashboardfouten

 

Laat je adviseren door Wheels Direct

Bij elke set controleren wij of TPMS vereist is en leveren we de juiste sensoren mee – werkend, voorgemonteerd en klaar voor gebruik.

Twijfel je of jouw auto TPMS of RDCI heeft? Stuur ons een bericht – we zoeken het direct voor je uit. Veilig en zonder zorgen de weg op: dat is waar we voor staan.